zaterdag 4 oktober 2014

Buy-nothing-new (BNN :-)) dag 3 en Leven-Zonder-Afval.

"Heb je zin om mee te gaan?"
Enkele dagen geleden kreeg ik van vriendin een uitnodiging om mee te gaan naar de eerste open avond van Emily-Jane, de vrouw achter het blog 'Leven Zonder Afval'. Ik had er wel oren naar en zo tuften we  gisterenavond richten Baarn.

Het was een fijne avond, waar Emily en haar zus Sarah ons welkom heetten met thee en koffie (allebei in een genoegelijke pot) en zelfgebakken scones met boter en eigengemaakte pruimenjam.
Naast ons 2 waren er nog 5 dames op de avond afgekomen en zo wisselden we ge-9-en tips en trucs uit om ons leven meer afvalvrij te maken.

Emily besloot vorige zomer haar afvalvolle leven radicaal om te gooien en zorgde er in een jaar(!!!) tijd voor dat zij en haar gezin zo min mogelijk afval produceren. 

Boodschappen doen doet ze met haar eigen tassen, tasjes, doeken en potten. De tassen voor brood en aardappelen; tasjes voor groenten; doeken voor kaas en potten voor bijvoorbeeld noten. Basisvoorraden bestelt ze in grootverpakking via het internet.

Verzorgingsproducten zoals deo, tandpasta en lippenbalsem maakt ze zelf. 

Hoewel ik mijn eigen deo ook zelf maak, kreeg ik toch nog een handige tip van haar om wat glycerine of olijfolie toe te voegen. Van vriendinlief kreeg ik nog de tip om onbewerkte kokosolie te gebruiken. Zij koopt die van haar bij 'De Tuinen'.

Emily maakt ook haar eigen schoonmaakmiddelen. Aan het 'groener' schoonmaken ben ik inmiddels toe. Haar tip over de wc schoonmaken met natuurazijn en bakingsoda ga ik zeker thuis uitproberen. En aangezien onze handzeep bijna op is, ga ik dit weekend nog zeep knutselen.

Naar de markt gaan, thee serveren in een lief potje (en zeefje!) en zelfgemaakte baksels serveren, het zijn zaken die ik al lang nastreef en die ik nog niet altijd waar weet te maken. De markt is op donderdag (werk ik) of op zaterdag (he-le-maal in de stad), theezakjes zijn makkelijk in mijn kopje. Zelf koekjes en ander lekkers bakken doe ik nog wel eens, maar veel minder dan ik zou willen. 
Ze leeft het 'romantische leven' waar ik over fantaseer in combinatie met het idealistisch leven wat ik ook nastreef. Idealistisch kan er dus ook 'mooi' uit zien :-).

'Romantisch' melkbusje en krukje, beide van kringloop

De ontmoetingen waren aangenaam gisteren en de avond heeft ervoor gezorgd dat ik me weer geïnspireerd voel om een stapje verder te zetten op het groene pad. 
Meer over leven zonder afval en tips van Emily vind je hier


De BNN-maand is daar natuurlijk ook een onderdeel van; bewustwording van je koopgedrag en duurzamer consumeren.
Ik heb me gisteren bij Emily braaf ingehouden en niets gekocht, ondanks dat zij haar tasjes bijvoorbeeld maakt van stof die ze bij de kringloop koopt (en ik ze eigenlijk veel leuker vind dan de zwarte netjes die ik gebruik voor fruit en groenten)

Toch is er wel iets nieuw in ons huis gekomen gisteren.
Manlief kocht een Sola wok. 
Onze met teflon bedekte wok was behoorlijk aan het afbladderen, dus we waren al een tijdje aan het kijken naar een pan met een keramische binnenlaag, omdat bij dit soort pannen geen giftige stoffen vrij komen. Deze week bleek de pan die we hadden uitgezocht in de aanbieding te zijn in de Sola fabriekswinkel. (Sola pannen zijn zogenaamde 'greencooking' pannen, zie voor meer info hier).

Manlief doet niet mee met de BNN-maand, dus formeel heb ik niks gekocht. Toch voelt het een beetje als valsspelen omdat we nu wel een nieuwe pan hebben, vandaar dat ik het toch even vertel :-).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten