dinsdag 21 januari 2014

Doel

Ergens eind 2011 vatte ik het plan op om een blog over genieten te beginnen. Ik was al een tijdje ziek en zat af en aan in de ziektewet. Al anderhalf jaar had ik pittige vermoeidheidsklachten en allerlei andere vervelende lichamelijke verschijnselen. Er vanuit gaande dat mijn klachten een psychische oorzaak hadden bedacht ik dat meer leren genieten van het leven wellicht een remedie tegen mijn klachten zou zijn.
Niet lang daarna werd er lyme bij me geconstateerd. Mijn klachten hadden een lichamelijke oorzaak en het idee van een genietblog schoof wat naar de achtergrond om vervolgens helemaal te verdwijnen toen mijn meisje ziek werd.

Begin 2013 startte ik dit blog, geïnspireerd door de vele consuminderblogs die ik er vlak voor las (zie "hoe het begint"). "Over aandachtiger leven met meer kwaliteit" werd het onderschrift van mijn blog. Vol goede moed plaatste ik het één en ander. Toen kwam de klad er een tijdje in, want wat had ik nou anders te vertellen dan al die anderen.
Door de creablogjes die ik in oktober las herleefde mijn blogzin weer. Niet lang daarna vroeg ik me toch weer vertwijfeld af wat ik toch wilde vertellen.
Al kauwend op deze vraag realiseerde ik me dat de meeste blogjes een 'soort van' doel hebben. De zoektocht naar een eenvoudiger leven, consuminderen, het oproepen van mensen om mee te doen met goede daden of het tonen van mooie creaties. Allemaal prachtige onderwerpen waar hele blogs over volgeschreven worden.

Op zoek dus naar een doel. Een even moeilijke opgave als het antwoord op de vraag wat ik wil vertellen. Ik keer dan ook maar terug naar mijn oorspronkelijk plan van toen, eind 2011.
"Wat is genieten" of beter nog "hoe krijg ik de kunst van genieten onder de knie", dat wordt voor nu het doel van mijn blog, als genietfee zijnde ;-).

Ter afsluiting deel ik nu graag een filmpje dat ik enkele weken geleden bekeek. Eerst wat sceptisch, later ontroerd; ook een vorm van genieten. Over het vertellen van je verhaal, omdat jij de enige bent die dat verhaal vertellen kan. Enjoy!
Ted Talk Sarah Kay

Geen opmerkingen:

Een reactie posten