dinsdag 18 februari 2014

UI

"In het speciaal onderwijs werk ik, met kinderen die gedragsproblemen hebben en het IQ van een ui" sprak ze.
"Het IQ van een ui?" vroeg ik, "Hoe hoog is dat?".
"Nou, alle soorten scores hoor, we zeggen dat gewoon".

Ik was een beetje verbaasd toen ik het hoorde. Het klonk zo denigrerend, het IQ van een ui. 

Er wordt in onze maatschappij zoveel waarde gehecht aan een hoog IQ, dat mensen die daar niet aan lijken te voldoen makkelijk als minderwaardig worden gezien. En dat terwijl een IQ niet meer zegt dan hoe iemand scoort op een intelligentietest (Niet voor niets zeggen ze in de psychologie "Intelligentie is wat een intelligentietest meet".) Als iemand zich niet lekker voelt tijdens het afnemen van een test is de kans groot dat desbetreffende een lagere score haalt en door te oefenen is hoger scoren mogelijk. Wat zeggen de scores dan over intelligentie? 

Ik ben blij dat een ui zich daar niet mee bezig hoeft te houden. Intelligent of niet, een ui is gewoon fijn een ui. Eén van de belangrijkste ingrediënten in mijn keuken. Dé smaakmaker in vele gerechten. Want zonder een ui smaakt mijn eten al snel wat vlak en saai. 

En die mensen met het IQ van een ui, die hebben we gewoonweg nodig.
Ze wijken kennelijk zo af van wat we normaal vinden dat we ze daardoor een speciale titel geven. 
Maar wat we vergeten is dat ze ons door hun anders-zijn heel veel kunnen leren.
Net zoals de vele andere 'anders-zijnden'.

Uitermate Interessant zijn ze.
Gewoonweg UI. 

Zonder hen smaakt ons leven toch al snel wat vlak en saai.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten