zaterdag 12 oktober 2013

Service

Een goede of slechte service, ik ben er gevoelig voor. Bij een goede service ben ik heel blij en dankbaar. Als een organisatie slechte service verleend, en vooral op geld lijkt uit te zijn, dan ben ik heel erg boos.

Afgelopen 2 jaar hebben we veel te maken gehad met verschillende zorginstellingen i.v.m. de ziekte van dochterlief. Ik ben over veel instellingen goed te spreken, de meesten halen wat mij betreft een ruime voldoende, enkelen zelfs een uitgesproken goed. Helaas zijn we ook in aanraking gekomen met een instelling die een bijzonder slechte service verleent, een onvoldoende onder de nullijn, als ik het voor het zeggen had.

Ik ben verbaasd en vooral verontwaardigd dat met name zorginstellingen, waar mensen zo afhankelijk van zijn, met de pet gooien naar een goede dienstverlening en kwaliteit van zorg. 

Tegelijkertijd realiseer ik me ook al te goed dat ook ik in mijn werkend leven lang niet altijd voldeed aan de standaard die ik verwacht van instellingen. Wanneer ik omkwam in het werk wilde ik de mailbox wel eens negeren, met als gevolg dat studenten vaak heel laat of niet een bericht van me kregen. In persoonlijk contact wist ik dat, meestal door er aandachtig voor hun te zijn, recht te breien en zagen studentenlief het door de vingers. Maar toch...

De instelling waar ik verbolgen over ben lijkt te kampen met slechte interne communicatie en veel ziekteverzuim (maak ik zo op uit de excuses die ze maakten). Het is dan ook niet meer dan logisch denk ik, dat ze naar buiten toe niet meer kunnen bieden. 
Ik vind het altijd zo jammer als het zo gaat in (professionele) organisaties. Er is zoveel kennis in huis vaak, er zijn zoveel mogelijkheden en naar mijn idee wil vrijwel ieder mens goed werk leveren. En toch lukt het dan niet. Vanwege tijdsdruk, misschien mismanagement, ongetwijfeld iets waar ik geen zicht op heb. 

Aandacht hebben, ruimte maken, vereenvoudigen door niet teveel ballen in de lucht te houden, ik merk dat dat mij helpt om een betere service en kwaliteit te leveren. Mogelijk werkt dit ook voor organisaties. Ik gun het dergelijke organisaties zo, omdat iedereen er van opknapt, zowel de medewerkers als de klanten. Goed kwalitatief en op een aandachtige manier werk leveren, dat wil volgens mij vrijwel iedereen. Ik hoop dat het betreffende instelling ook gaat lukken.

Wij kunnen daar niet op wachten en we zijn overgestapt naar een andere instelling. Een instelling met een service (en deskundigheid en kwaliteit) die door een ringetje te halen is. Wat mij betreft een uitgesproken goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten